4.0 TAHAP
PEMBANGUNAN INDUSTRI FRANCAIS DI MALAYSIA
Industri francais Malaysia
menunjukkan tahap pembangunan yang positif dan memberangsangkan serta mampu
bersaing dalam pasaran antarabangsa meskipun industri ini adalah sebuah
perniagaan yang mencabar. Beberapa francais tempatan telah berjaya
mengembangkan jenama mereka ke luar negara adalah seperti Marry Brown, Nelson
dan Secret Recipe Cakes and Cafe. Sehingga berakhir tahun 2015, sebanyak 760
sistem francais yang terdiri daripada pelbagai sektor telah didaftarkan dengan
Pejabat Pendaftar Francais KPDNKK. Daripada jumlah tersebut, sejumlah 7,525
perniagaan francaisi telah berjaya diwujudkan. Pada Tahun 2014, sumbangan
industri francais kepada keluaran Dalam Negara kasar (KDNK) Malaysia adalah
berjumlah RM26.15 bilion atau bersamaan 2.5 peratus daripada KDNK Negara.
Penerimaan jenama francais Malaysia di luar Negara juga semakin meningkat iaitu
sebanyak 61 jenama francais tempatan diwujudkan dan telah menerokai 56 buah
Negara dan mempunyai 2,453 outlet di seluruh dunia. Jumlah itu lebih tinggi
berbanding pada tahun 2008 di mana hanya 29 francaisor yang menerokai 31 buah
Negara dengan jumlah 174 outlet. Ini
membuktikan bahawa pembangunan industri francais di Malaysia sentiasa menjadi
fokus kerajaan dalam usaha membantu usahawan tempatan berkembang melalui sistem
francais. Pelbagai inisiatif juga telah diperkenalkan bagi menubuhkan
infrastruktur sokongan untuk merancang, melaksana, membangun dan mengawal selia
pembangunan francais serta memberikan bantuan dan kemudahan pembiayaan.
Pembangunan industri francais di
Malaysia sentiasa menjadi fokus kerajaan dalam usaha membantu usahawan tempatan
berkembang melalui sistem francais. Pelbagai inisiatif juga telah diperkenalkan
bagi menubuhkan infrastruktur sokongan untuk merancang, melaksana, membangun
dan mengawal selia pembangunan francais serta memberikan bantuan dan kemudahan
pembiayaan. Produk tempatan terutamanya jenis makanan dan minuman mudah
memasuki negara luar kerana jenamanya dan Malaysia adalah sebuah negara Islam.
Status halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) juga
diiktiraf dunia dan memberikan kelebihan kepada usahawan francais tempatan
untuk menerokai pasaran luar negara. Usahawan francais tempatan perlu berani
keluar dari pasaran tempatan kerana pasaran dunia menawarkan potensi
pertumbuhan jauh lebih baik apabila berjaya berada dalam pasaran antarabangsa.
Kerajaan melalui kementerian dan pelbagai agensi terlibat menganjurkan pelbagai
program setiap tahun mempromosikan jenama tempatan di pasaran antarabangsa.
No comments:
Post a Comment