Saturday, December 3, 2016

6.0       CABARAN ATAU HALANGAN YANG DIHADAPI OLEH FRANCAISI DAN FRANCAISOR DI MALAYSIA

Di dalam melaksanakan dan menjalankan perniagaan francais ini, terdapat pelbagai cabaran atau halangan yang perlu ditempuhi dan dihadapi. Di antaranya adalah seperti:

6.1       Cabaran Atau Halangan Francaisi


Rajah 2: Cabaran Atau Halangan Francaisi
      i.        Modal keseluruhan

Kos untuk mendapatkan hak menggunakan jenama dan bantuan dari francaisor adalah tinggi. Di antara kos-kos yang perlu di bayar oleh pihak francaisi adalah seperti berikut:

a.         Yuran Francais - Yuran francais adalah dalam satu jumlah yang besar dan tidak akan dikembalikan. Francaisi juga perlu membayar kos lain seperti kos sewa, deposit, pembelian aset dan juga kos pengubahsuaian kedai.

b.         Royalti Bulanan - Royalti adalah dibayar berdasarkan peratus jualan bulanan dan francaisi juga perlu membayar royalti walaupun tidak memperolehi keuntungan. Di Malaysia, terdapat isu berkenaan bayaran royalti ini di mana agensi kerajaan iaitu Perbadanan Nasional Berhad (PNS) (badan bertindak untuk francais Malaysia) mengarahkan supaya pembayaran royalti tidak lebih dari 5% jumlah jualan bulanan francaisi.

c.         Yuran Pengiklanan - Yuran pengiklan yang dibayar digunakan oleh francaisor untuk mengiklankan jenama produk atau perkhidmatan dan untuk menarik lebih ramai francaisi.

    ii.        Tidak Memberi Kebebasan Kepada Francaisi

Melalui perniagaan francaisi ini, keseragaman adalah perlu dan disebabkan oleh hal ini, maka francaisor akan mengawal perniagaan francaisi dan francaisi perlu mengikut setiap peraturan yang telah ditetapkan. Berikut adalah beberapa perkara berkaitan perjanjian francais:

a.         Pemilihan Lokasi – Setiap lokasi perniagaan akan dipilih dan memerlukan persetujuan oleh francaisor. Francaisor akan melawat dan membaut penelitian awal terlebih dahulu terhadap lokasi yang dicadangkan oleh francaisi dan memberikan pendapatnya semada sesuai atau tidak lokasi tersebut.

b.         Hiasan Dalaman & Konsep Perniagaan - Terdapat francaisor yang akan menukar hiasan dalaman dan konsep perniagaan mengikut musim. Sehubungan dengan itu, kos renovasi dan pengubahsuaian tersebut mungkin tidak mampu untuk ditanggung oleh francaisi. Kebiasaanya, francaisor akan selalu menukar konsep perniagaan, uniform dan sistem komputer.

c.         Penjualan Produk dan Perkhidmatan - Francaisor akan mengawal setiap produk dan perkhidmatan perniagaan francaisi. Jadi, francaisi tidak boleh menjual produk atau perkhidmatan lain selain daripada milik francaisor.
d.         Operasi Perniagaan - Francaisi juga tidak mempunyai kuasa dalam menentukan waktu operasi perniagaan, uniform pekerja, iklan serta promosi dan juga prosedur perniagaan. Harga jualan juga dikawal sehingga menyukarkan francaisi memberi diskaun kepada pelanggan. Pengedar juga perlulah dari pengedar yang diluluskan oleh francaisor.

e.         Hak Wilayah (Territorial Rights) - Kawalan ini bertujuan untuk menggelakkan persaingan denga francaisi lain. Selain itu, ia juga bertujuan untuk menghalang francaisi membuka cawangan lain atau berpindah ke lokasi yang baru. Pihak francaisor juga berhak untuk menghalang pihak francaisi membina laman web sendiri.

   iii.        Pemilihan Francaisor Perlu Dilakukan Dengan Teliti

Pemilihan francaisor secara teliti adalah sangat perlu dan harus diberi penekanan yang mendalam oleh francaisi. Prospektus yang lengkap perlu ada untuk memberikan penerangan sejelas-jelasnya kepada francaisi tentang latar belakang francaisor, prestasi kewangan, status perundangan, potensi francais dan beberapa maklumat lagi.

   iv.        Perlu Komitmen Yang Tinggi Daripada Francaisi

Kegagalan akan berlaku berpunca daripada sikap francaisi yang terlalu bergantung kepada francaisor sedangkan untuk berjaya dalam industri itu bukan perkara yang mudah. Francaisi bukan sahaja sekadar perlu mempunyai keupayaan untuk mengeluarkan modal semata-mata sebaliknya perlu belajar dan memahami selok-belok perniagaan yang bakal diceburi. Di antara sikap dan juga sifat lain yang perlu ada untuk seorang francaisi yang ingin berjaya adalah seperti:
a.         Perlu memenuhi pengetahuan dari aspek kewangan, simpanan dan komitmen
b.         Mempunyai kemampuan dari segi mental dan juga fizikal
c.         Memiliki kepercayaan kepada produk
d.         Sentiasa menjalankan penyelidikan
e.         Sentiasa berusaha meningkatkan penguasaan pasaran, memaksimakan keuntungan serta bersaing dengan pesaing terdekat pasaran

    v.        Penjualan Produk Yang Ditetapkan Sahaja

Penglibatan serta penerusan pihak francaisi dalam perniagaan francais adalah tertakluk kepada peraturan dan sistem pengoperasian perniagaan yang telah ditetapkan oleh pihak francaisor. Ini secara tidak langsung akan menyekat tahap daya kreativiti dan inovasi francaisi terutamanya dalam aspek pengendalian perniagaannya.

   vi.        Penamatan Dan Pembaharuan Kontrak

Kontrak francais akan tamat sekiranya francaisi melanggar perjanjian francais. Kontrak ini sah untuk tempoh masa yang telah dipersetujui dan tiada jaminan atas pembaharuan kontrak.

a.        Penamatan Kontrak - Francaisor boleh menamatkan kontrak sekiranya francaisi gagal membayar royalti, gagal menunjukkan prestasi yang menguntungkan dan lain-lain sebab yang munasabah. Segala pelaburan francaisi akan hilang apabila kontrak tamat. Di Malaysia, setiap perjanjian francais adalah untuk 5 tahun.

b.         Pembaharuan Kontrak - Pembaharuan kontrak tidak berlaku secara aotomatik. Segala terma dan syarat mungkin akan berubah. Antaranya kenaikkan kadar bayaran royalti, membuat pengubahsuaian kedai, menggurangkan hak wilayah dan kawalan atas jualan.


6.2       Cabaran  Atau Halangan Francaisor



Rajah 3: Cabaran Atau Halangan Francaisor

      i.        Kos

Untuk membangunkan sebuah sistem francais bukanlah mudah seperti yang dibayangkan. Ianya memerlukan pengggunaan masa yang banyak dan membabitkn kos pengurusan yang sangat tinggi. Secara purata pembangunan sesuatu sistem francais baru akan memakan masa di antara 5 hingga 10 tahun dengan melibatkan kos di sekitar RM200 ribu hingga RM1 juta bergantung kepada jenis produk berkenaan.

    ii.        Perkhidmatan

Francaisor adalah bertanggungjawab ke atas kewujudan, perkembangan dan daya saing perniagaan francaisi. Francaisor perlu memberikan bantuan kewangan dan khidmat sokongan kepada pihak francaisi untuk seumur hidup perniagaan francais itu dikendalikan oleh francaisi.

   iii.        Reputasi

Apabila francaisi gagal untuk mematuhi segala prosedur perniagaan sebagaimana yang telah ditetapkan oleh francaisor seperti garis panduan mengenai mutu produk, tentu sekali nilai nama atau reputasi francaisor akan terjejas.

   iv.        Pemilihan francaisi

Francais adalah satu sistem saling kebergantungan. Meskipun pelantikan francaisi adalah menerusi perjanjian secara kontrak, namun proses pemilihan francaisi adalah sangat kritikal bagi memastikan hanya mereka yang sesuai dan memenuhi keperluaan sahaja dilantik.

    v.        Kerahsian

Francaisor bertanggungjawab untuk berkongsi pengalaman serta kepakaran dengan francaisinya. Perkongsian diantara francaisor dan francaisi juga memungkinkan perkongsian rahsia-rahsia perniagaan yang mempunyai risiko peniruan dan kebocoran formula produk.

   vi.        Penipuan


Pihak francaisor pula mungkin akan menghadapi kesukaran untuk menangani masalah penipuan seperti bayaran royalti, bayaran caj perkhidmatan, peniruan dan kebocoran formula produk dan sebagainya apabila cawangan francais pihak francaisor bertambah dan berkembang pesat. 

No comments:

Post a Comment